Príkladov je na internete veľa, rôzneho typu, s rôznym dátumom, ja však používam vlastné v kombinácií s niektorými zbierkami. Prečo? Staršie zbierky vôbec nezodpovedajú súčasnej úrovni po reforme. Častokrát sú takéto zbierky len zmesou rôznorodých príkladov bez ladu a skladu. Ak chce študent uspieť na maturite, najefektívnejšie je zamerať sa práve na to, čo sa testuje v externej forme maturity.
Roky doučujem študentov na maturitu a často počujem, ako vyzerá príprava v škole. Učitelia vytiahnu nejaké pozliepané kópie príkladov, prípadne dávajú na hodinách počítať priamo staršie testy. "Hocijaké" príklady na úspech nepomôžu. Treba sa učiť rozmýšľať spôsobom, ako sú celoštátne testy vytvorené. V nich sa nevyskytujú brutálne prekomplikované príklady s výpočtami na jednu stranu, ako sa to často trénuje v škole. Práve naopak, testujú, či študenti rozumejú téme do hĺbky. Príklady sú často s výpočtom na pár riadkov, testujúc použitie základných vedomostí a sedliackej logiky u študentov. Vyskytujú sa tam aj tzv. "chytáky", či príklady, kde je potrebné použiť nejakú fintu.
Ak má žiak téme skutočne rozumieť, musí ju pochopiť od začiatku. Často sa mi stáva, že žiaci si v škole nacvičujú len novšie a novšie typy príkladov, a potom sa ich biflia ako dejepis, či biológiu. No na testoch, kde sa vyžaduje logické rozmýšľanie, potom automaticky zlyhávajú. Preto pri doučovaní postupujem systematicky od jednoduchších príkladov po zložitejšie, nie každý príklad z inej strany. Cieľom je, je aby žiak na riešenie úloh postupne sám prišiel. Pochopil súvislosti, videl i odlišnosti v podobných príkladoch.
Najdôležitejšie na príprave je však to, aby študent samostatne rátal. Dostatočne na to, aby:
Rokmi praxe vznikli materiály, ktoré používam pri doučovaní. A stále ich upravujem. Obsahujú príklady, ktoré boli použité na testoch, doplnené o podobné ako aj o ďalšie, ktoré vedú k pochopeniu témy. Dopľňam najmä to, s čím sa na doučovaniach stretávam ako problémovými úlohami.
Nech sa páči, kľudne si ich stiahnite. A počítajte! V matematike sa rátajú iba hodiny, ktoré strávite počítaním. Pozeranie, ani "učenie" Vám nepomôže. ;) Matematika sa vždy učí s perom v ruke.
V téme výroky majú študenti často guláš, negujú výroky intuitívne, podobne s určovaním ich pravdivosti. Na doučovaní naopak učím študentov porozumieť téme systematicky:
Túto tému by mali mať dobre zvládnutú najmä budúci informatici a právnici. Na výške ju budú určite potrebovať.
Dôkazy sa na externej forme maturitnej skúšky nevyskytujú. Materiál Vám však dobre poslúži pri príprave na ústnu skúšku.
Rovnice a nerovnice s parametrom sa na externej maturite neobjavia, no na internej môžu. Prečo? Pozrite si vysvetlenie v téme Rovnice s parametrom.
Dobré materiály na precvičenie nájdete aj na stránke msr.
Všetky materiály budú priebežne aktualizované. Aj ďalšie doplnené. Postupne ako ich budeme na doučovaniach riešiť. Nezmeškajte pridanie ďalších príkladov a prihláste sa na odber do emailu. Zaručene ich budete mať medzi prvými. ---> Zaistiť čerstvé správy alebo sa šupnite do mojej facebookovej skupiny .
Ak si neviete rady, prípadne si chcete svoje postupy skontrolovať, neváhajte sa na mňa obrátiť. Rada pomôžem a spolu to zvládneme do úspešného konca. Stačí zavolať alebo napísať. ---> Viac info o doučovaní
Copyright 2020 © Mgr. Dana Kozáková - EDUCANO